Hem


MediYoga på Huskvarna Vandrarhem

Hur tar en sig igenom pandemin?

Hos många av oss kommer det att dyka upp känslor av nedstämhet, hopplöshet och hjälplöshet. Några av oss blir rädda och oroliga. Vi måste förhålla oss till vardagen, tilllvaron, världen och livet på nya sätt. 


Ibland är det lätt att glömma att vi alltid har möjligheter, motkrafter, i oss själva. I Greater Good Magazine februari 2021 (vetenskapsbaserade insikter för ett meningsfullt liv, University of California, Berkeley) finns förslag (fritt tolkade av mig) på enkla åtgärder:


Lägg till små, goda ting i vardagen. Var tacksam för det du har. 

Rör på dig.  Gör yoga för att bli lugnare, starkare, gladare. Andas långa djupa andetag. Meditera.

Ha medkänsla med dig själv. Pandemin påverkar alla. 

Gör något!  Ha en plan för din dag. Exempelvis baka, läs, skriv, lär dig något, odla, sjung, snickra, skotta, gräv, cykla, gå, spring, åk skidor, åk skridskor, byt gardiner...

Ta kontakt med folk även om du inte kan träffa dem fysiskt. Ring, skriv, e-posta,

använd internets möjligheter till videosamtal. 





Du behöver inga förkunskaper för att göra MediYoga®️.

Du behöver inte ha någon särskild form eller kropp, vara vig eller atletisk.

Kom som du är, i bekväma kläder, och möt yogan och dig själv där du är.

Mediyoga är inte religiöst.




MediYoga®️

  • I Mediyoga görs enkla och kraftfulla rörelser, sittande på matta eller stol, långsamt och mjukt efter ett recept som består av medveten andning, rörelser, vila och meditation. Alla pass börjar och slutar med ett kort mantra för att signalera att yogapasset börjar /slutar.


  • Mediyoga skapar ökad rörlighet och styrka i muskler och leder. Den återger eller låter dig behålla din kropps grundläggande rörlighet. Genom de lugna rörelserna så aktiverar du även det inre muskellagret, du får en starkare kropp inifrån och ut. Sinnet stillas, kroppsmedvetenheten ökar, kroppens nerv- och hormonsystem balanseras, rörlighet, flexibilitet och styrka ökar. Andningen knyter ihop de mentala och fysiska aspekterna.


  • Kärnan i MediYoga är att skapa ökad balans och harmoni fysiskt, mentalt och emotionellt.

  • MediYoga har visat sig ha positiva effekter vid stress, utmattningssyndrom, värk, sömnproblem, högt blodtryck, psykisk ohälsa, astma, KOL mm. 


  • Läs mer om MediYoga och forskning  på www.mediyoga.se